ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΕΩΤΕΡΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
(Περιοδικὸν
ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ)
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΛΟΓΙΟΙ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ
(24-25
Μαΐου 2013)
Σᾶς
προσκαλοῦμε νὰ παρακολουθήσετε τὶς ἐρ-γασίες τοῦ ἐπιστημονικοῦ συνεδρίου μὲ
θέμα «Λό-γιοι τῆς Τουρκοκρατίας»,
τὸ ὁποῖο διοργανώνεται ἀπὸ τὴν Ἑταιρεία Ἱστορικῶν Σπουδῶν ἐπὶ τοῦ Νεωτέρου
Ἑλληνισμοῦ. Ἡ ἐναρκτήρια συνεδρία θὰ γίνει τὴν Παρασκευὴ 24 Μαΐου, ὥρα 8.55 π.μ.,
στὴν αἴθουσα συνεδρίων (ἡμιώροφος) τῆς Κρητι-κῆς Ἑστίας, ὁδὸς Στράβωνος 12,
Παγκράτι.
Μὲ τιμὴ
Γιὰ τὸ Δ.Σ. τῆς Ἑταιρείας
Ὁ Πρόεδρος
Ἀθανάσιος Θ. Φωτόπουλος
Ἡ Γεν. Γραμματεὺς
Ἰωάννα Γιανναροπούλου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΛΟΓΙΟΙ ΤΗΣ
ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 24 Μαΐου, ώρα 8.55 π.μ.
- Μαρία Μαντουβάλου (Αναπλ. Καθηγ. Φιλοσοφικής Σχο-λής
Παν/μίου Αθηνών): Άγιος Αθανάσιος Πάριος
και Χρι-στόδουλος Παμπλέκης – Νέα στοιχεία.
- Ζωή Μουρούτη - Γκενάκου (τ. Επικ. Καθ. Πανεπιστημίου
Κρήτης): Η ιδιοπροσωπία του Νεοελληνικού
Διαφωτισμού και οι θέσεις του Νικηφόρου Θεοτόκη.
- Μαρία Τερδήμου (Μαθηματικός,
δ.Φ., Ελλην. Ανοικτό Παν/μιο): Ο Κωνσταντίνος Κούμας ως δάσκαλος των επι-στημών.
- Άννα Καλώτα (Αρχειονόμος-Βιβλιοθηκονόμος): Οι δωρε-ές των βιβλίων του Ευγένιου Βούλγαρη
και η χρήση τους ως διδακτικά στη Σχολή Κοζάνης στις αρχές του 19ου
αι.
.- Όλγα Χριστοδουλίδου (Υπ.
Διδάκτορας Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπ. Πατρών): Το ιδεώδες του «Χριστιανού τέλειου ανθρώπου» και ενδείξεις ενσωμάτωσής
του σε θεωρίες περί παιδείας λο-γίων του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.
Διάλειμμα (15 λ.)
- Γερμανός (Μητροπολίτης Ηλείας):
Ανέκδοτα κείμενα περί του μοναχού
Χριστοφόρου Παναγιωτοπούλου «Παπουλά-κου».
- Σωτηρία Τριαντάρη (Επίκ. Καθ. Φιλοσοφίας, Παν. Δ. Μα-κεδονίας):
Η ρητορική παιδεία στον Γεώργιο Γεμιστό
Πλή-θωνα και Ματθαίο Καμαριώτη. Μεταβυζαντινές επιδράσεις.
- Δέσποινα Μιχάλαγα (Λέκτωρ Τμ. Θεολογίας, Παν. Αθη-νών):
Στυλιανός Βλασσόπουλος, ελάσσων λόγιος –
απολογη-τής της Ορθοδοξίας.
- Αθηνά Τσιγκαροπούλου (Δρ. Βυζαντινής Αρχαιολογίας ):
Επίσκοπος Θεόφιλος Παπαφίλης: Ανιχνεύσεις για τη συμβο-λή
του στην πνευματική αναγέννηση της Κολακιάς και την τοπική συντεχνία ζωγράφων.
- Αλεξάνδρα Αναστασιάδου (δ.Φ. Πανεπ. Αθηνών): Η Η-πειρωτική λογιοσύνη ως συνήγορος της
πολιτισμικής διαλε-κτικής μεταξύ των λαών της Χερσονήσου του Αίμου κατά τον 18ον-19ον
αι.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 24 Μαΐου, ώρα 6.25 π.μ.
- Ευσέβιος (Μητροπολίτης Σάμου και Ικαρίας): Λόγιοι επί-σκοποι και κληρικοί της Σάμου
κατά την περίοδο της τουρ-κοκρατίας.
- Μανόλης Βαρβούνης (Καθηγ. Λαογραφίας στο Δημοκρί-τείο
Πανεπιστήμιο Θράκης): Εκκλησιαστικές
βιβλιοθήκες της Σάμου (17ος αι.-1912): Η συμβολή τους στην παιδεία
του Γένους.
- Αναστάσιος Μαράς (ΣΕΠ στο Ελλ. Ανοικτό Πανεπιστή-μιο
(ΕΑΠ) και Διδάσκων στην Ανώτ. Εκκλησιαστική Ακα-δημία Θεσ/νίκης): Ο Παχώμιος Ρουσάνος και η εποχή του: «Κατά
αγιοκατηγόρων».
- Ιωάννης Μπουγάτσος (Φιλόλογος - Θεολόγος): Το συγ-γραφικό έργο του Κωνσταντίνου
Οικονόμου του εξ Οικονό-μων στη Σμύρνη (1810-1819).
Διάλειμμα (15 λ.)
- π. Γεώργιος Μεταλληνός (Ομότ. Καθηγ. Πανεπ.
Αθη-νών): Άγιοι Πατέρες και Φιλοσοφία
κατά τον Βικέντιο Δα-μοδό.
- Κωνστ. Δ. Μαλαφάντης (Αναπλ. Καθηγητής
Πανεπ. Αθη-νών): Ο Αδαμάντιος Κοραής ως
παιδαγωγός.
- Δημακοπούλου Χαρίκλεια (Ιστορικός του Δικαίου και των
Θεσμών, Δρ Ν.): Ο Αλέξανδρος
Μαυροκορδάτος προ της Επαναστάσεως του 1821. Το λησμονημένο μνημόνιο εκ-τιμήσεως
της καταστάσεως τής Οθωμανικής Αυτοκρατορίας του 1818.
- Αικατ.
Κουτουξιάδου (Διδ. Ιστορίας, Σύμβουλος Φιλολό-γων Β/βαθμιας Εκπαίδευσης): Η συμβολή των λογίων στο φαινόμενο της
ευεργεσίας προς την εκπαίδευση, (τέλη 18ου αρχές 19ου
αι.).
ΣΑΒΒΑΤΟ 25 Μαΐου, ώρα 8.55 π.μ.
- Χριστίνα Κολοβού (Δρ
Θεολογίας): Η θεολογική πατερική παράδοση στο έργο του Ευγενίου
Βουλγάρεως «Αδολεσχία Φιλόθεος».
- Παναγ. Νταβαρίνος (Επίκ. Καθηγ. ΤΕΙ Αθήνας, Σχολικός
Σύμβουλος Φιλολόγων): Λόγιοι του
Νεοελληνικού Διαφω-τισμού στην περιοχή των Αγράφων επί τουρκοκρατίας (17ος-18ος
αι.). Ευγένιος Γιαννούλης ο Αιτωλός και Αναστάσιος Γόρδιος.
- Αθανάσιος Τζιερτζής (Φιλόλογος - Διδάκτωρ
Εκκλ. Ιστο-ρίας Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.): Η
έκδοση της «Ιερογρα-φικής Αρμονίας»
από τον εξ Αδριανουπόλεως μετέπειτα Οι-κουμενικό Πατριάρχη άγιο Κύριλλο ΣΤ΄
(1802).
- Χρήστος Μούλιας (Δικηγόρος): Γεώργιος
Θεοχαρόπου-λος Πατρεύς (1770 – 1852;).
- Γεώργιος Παναγόπουλος (Επίκ.
Καθηγητής Δογματικής ΑΕΑ Ιωαννίνων): Μάξιμος
ο Γραικός και το Ισλάμ: Το α-ντιρρητικό στίγμα ενός μάρτυρα της αληθείας.
Διάλειμμα (15 λ.)
- Ηλίας Τεμπέλης (Επίκ. Καθηγ. Φιλοσοφίας Σχολής Ναυ-τικών
Δοκίμων): Η ελληνική μετάφραση της Λογικής του Friedrich Christian Baumeister (Βιέννη
1795): Το πλήρες προοίμιο των αποσυρθέντων αντιτύπων.
- Γεωργία Ευθυμίου (Msc Γλωσσολογίας, υποψ. διδ. Πα-νεπ. Ιωαννίνων): Ο Δημήτριος Καταρτζής και οι γλωσσικές του
απόψεις στη «Γραμματική τῆς
ρωμαίκιας γλώσσας».
- Στέλλα Π. Χελιδώνη
(Λέκτορας Νεοελληνικής Φιλολογί-ας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης): Η «Συναγωγή κειμένων» ως είδος βιβλίου κατά
την περίοδο της Τουρκο-κρατίας.
- Αναστ. Διονυσόπουλος (δ.Φ., ΣΕΠ Ανοικτό Παν/μιο): Η κοσμολογία στο πλαίσιο της οντολογίας στο
έργο του Ευγέ-νιου Βούλγαρη.
- Ευστρ. Βαχάρογλου (Μεταδιδ. ερευνητής ΑΠΘ) & Ιω.
Μπουνόβας (Διδ. Παιδαγωγικής Παν. Ιωαννίνων): Η επί-δραση των περί ηθικής
βιβλίων του Γρηγορίου Κωνσταντά και
του Α. Ρ. Ραγκαβή στην ελληνική εκπαίδευση τον 19οαι.
ΣΑΒΒΑΤΟ 25 Μαΐου, ώρα 6.25 μ.μ.
- Αθηνά Κονταλή (Δρ Θεολογίας): Μελέτιος Πηγάς και Κύ-ριλλος Λούκαρις «Κατά Ιουδαίων».
- Σπύρος Παναγόπουλος (Φιλόλογος-Ιστορικός): Η προσω-πικότητα και το θεολογικό έργο του
Νικόλαου Μαλαξού 1498-1587).
- Νικόλαος Α.Ε. Καλοσπύρος (Δρ Κλασσικής Φιλολογίας,
επισκ. Καθηγ. Πανεπ. Αθηνών): Πώς ο
Αδαμάντιος Κοραής διάβαζε τον Ηρόδοτο.
- Πέτρος Φαραντάκης (Διδάκτορας
της Φιλοσοφίας (ΕΑΠ): Διαφωτισμός και
ελλογιμότητα στη νεοελληνική διανόηση κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας. Από
τη χειραφέτηση στη χειραγωγία; Η συμβολή του Κέντρου Ερευνών της Νεο-ελληνικής
Φιλοσοφίας του Τομέα Φιλοσοφίας του Πανεπι-στημίου Ιωαννίνων.
Διάλειμμα (15 λ.)
- Λίλια Διαμαντοπούλου-Χίρνερ (Βοηθός Καθηγητή, Πα-νεπ.
Βιέννης Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπου-δών): Ο Λάμπρος Φωτιάδης (1752-1805) ως ποιητής.
- Βασίλης Μπακούρος (δ.Φ.,
Καθηγ. Ιωνιδείου Σχολής Πει-ραιά): Οι λόγιοι
της Πατριαρχικής Ακαδημίας: Το Organum και ο διδάσκαλος Αντώνιος Βυζάντιος μέσα από ανέκδοτες επιστολές του.
- Χρήστος Κ. Ρέππας (υποστρ. ε.α. Ελλ. Αστυνομίας,
συγ-γραφέας): Αλληλογραφία των λογίων Δημ.
Μόστρα και Δημ. Σχινά κατά τα έτη 1812-1816.
- Αθανάσιος Θ. Φωτόπουλος (πρ. Επίκ. Καθηγ. Νεότερης
Ελληνικής Ιστορίας στο Πανεπ. Πατρών): Χειρόγραφο
της μονής Βλαχερνών Ηλείας με επιστολές του Δανιήλ Κεραμέ-ως του Πατμίου.